Velkommen til Vendsyssel - Gildet

Referat af sidst afholdte arrangementer

Årets udflugt 25. – 27. august 2017

I en lidt regnfuld fredag morgen startede turen, men efterhånden klarede det op. Efter sidste opsamling ved Bouet var vi 53 deltagere i bussen. Regnen var hørt op, og vi kunne nyde kaffen fra bussen og de medbragte rundstykker i tørvejr på rastepladsen Himmerland. Det første stop derefter var Viborg Domkirke. Forinden fortalte Birte Rendby-Madsen i bussen om domkirkens historie, så vi var godt forberedte, da vi kl. 11.00 trådte ind i kirken. Michael Skovgaard har udsmykket den med kalkmalerier, der fortæller hele bibelhistorien både det gamle og det nye testamente. Et fantastisk flot stykke arbejde. Ca. kl. 12.00 kørte vi videre mod El-Museet ved Tange sø. Her spiste vi, i strålende solskin, vores medbragte frokost i museets have. Vi havde bestilt 2 guider til at fortælle om elværket og vise os rundt, og det gjorde de godt begge to. Rundvisningen sluttede ca. kl. 15.00, derefter kunne man selv gå rundt og se, hvad man havde lyst til. Det er et flot område ved Gudenåen med fisketrapper, vandmølle og bygninger fra den gang, da værket producerede strøm.

Kl. 16.00 kørte vi til Hørning Kro og Hotel, hvor vi havde bestilt 2 overnatninger. Tirsdag den 22. august blev jeg kontaktet af vores rejsearrangør hos Nilles Rejser. Hun fortalte, at vores bestilling ved en fejl var blevet slettet af hotellet, så det var ikke muligt, at vi alle kunne bo i Hørning. Det skulle dreje sig om, at 10 par skulle bo på hotellet ”Skanderborghus” fra fredag til lørdag. Fra lørdag til søndag var der kun 7 værelser fri, så 3 par skulle videre til Motel Skanderborg Syd. Vi kontaktede nogle af deltagerne, og der var 10 par, som velvilligt stillede sig til rådighed, og det var vi meget taknemmelige for. Jeg sendte listen til vores rejsearrangør, som så sendte den videre til Hørning. Vi troede, at nu var alt på plads og i orden, men da vi ankom til Hørning og skulle have udleveret nøgler til værelserne, så var det ikke 10 par, som skulle til Skanderborg, men 13 par. Og det var ikke 3 par, der skulle på motellet, men 5 par. Desuden havde de ikke rettet sig efter den liste, som var blevet sendt til dem. Så der opstod en del kaos, inden nøglerne blev fordelt til dem, der skulle blive der. Møller, vores chauffør, kørte så videre til Skanderborghus, hvor vi skulle have tildelt værelser. Det viste sig så, at det ene værelse var uden eget bad og toilet. Det gav lidt problemer, inden det blev afgjort, hvem der skulle have det.

Vi skulle alle spise middag på Hørning Hotel, så Møller ventede i Skanderborg, indtil vi var klar til at køre tilbage til Hørning. Middagen var god, vi fik velkomstdrinks, 3 retter i stedet for 2 og kaffe. Møller kunne ikke køre os tilbage til Skanderborg, da hans køre-hviletid var udløbet, så der var bestilt taxi til at afhente os kl. 21.30.

Dagen efter skulle vi med færgen kl. 9.30 fra Hov til Samsø, så vi fik morgenmad fra kl. 7.00. Det var en god og alsidig morgenbuffet. Ved ankomsten til Samsø kørte vi direkte til Tranebjerg, hvor vi ved Flinchs hotel fik de bestilte sandwichs og vores guide, Ruth Lange, ombord. Hun præsenterede sig og fortalte, at hun havde været sammen med Eigil, da der på Bornholm blev optaget udsendelserne ”Sprogblomster”. Ruth bor i Nordby, og er meget engageret i, hvad der foregår på øen, både nu og også hvad der kommer til at ske i fremtiden. Som indfødt kendte hun alle seværdighederne. Fra Tranebjerg kørte vi igennem Pillemark, Kolby, forbi Brattingsborg gods, igennem Ørby til Permelille, hvor vi besøgte en gårdbutik. Der var livlig handel i butikken, og i gården bagved fik vi en smagsprøve af en koldpresset solbærsnaps.

Efter besøget i gårdbutikken kørte vi videre til Brundby, Ballen, Langemark, Besser, Langør og på Issehoved spiste vi de medbragte sandwichs. Issehoved er Samsøs nordligste punkt. Turen gik videre til Ballebjerg, som er det højeste punkt på Samsø. Videre derfra til Nordby, hvor vi gik en tur i den idylliske by med klokketårn, bybrønd, gadekær, gamle velholdte huse og forretninger med Samsø specialiteter. Vi havde i samarbejde med Ruth engageret operasanger Lise Christensen til at synge for os i ”Labyrinten”. Vi sad der i den smukke natur og nød hendes sang, imens vi drak eftermiddagskaffe med kage til. Derfra kørte vi direkte til Flinchs hotel, hvor vi havde aftalt med værten, at vi skulle spise middag kl. 17.00. Vi tog afsked med Ruth ved hotellet. Hun har virkelig givet os en stor indsigt i det liv, der er på Samsø, og vist os nogle spændende steder. Middagen var klar på hotellet, vi fik en god og velsmagende oksesteg med tilbehør og en frugtdessert derudover en kop kaffe, som værten gav. Under middagen blev vi underholdt med sang og musik. Der blev også tid til at synge nogle sange fra vores sangbog. Kl. 19.45 forlod vi hotellet, færgen sejlede tilbage til Hov kl. 20.45. Vejret var godt hele dagen, så det var en væsentlig årsag til, at det blev en begivenhedsrig oplevelse. Os, der boede på Skanderborghus blev sat af først, og dem der skulle videre til motellet blev kørt i taxi dertil.

Søndag efter morgenbuffeten kørte vi mod Aarhus. Nogle af deltagerne ønskede at besøge Den Gamle By, og andre ønskede at opleve kunstmuseet Aros. Vi blev enige om, at køre fra Aarhus kl. 13.45, da vi skulle besøge Søren Ryge mellem 14.30 – 15.00. Vi medbragte selv kaffe og mandelhorn. Bussen kunne ikke køre helt op til Søren Ryges ejendom, derfor skulle vi sættes af hos naboen. Vi havde fået at vide, at bussen kunne vende der. Det var rart at se Søren Ryges have i virkeligheden i stedet for på TV. Vi blev godt modtaget og havde en hyggelig eftermiddag. Vi skulle så tilbage til bussen for at køre hjem. Desværre kunne Møller ikke vende bussen hos naboen, da der ikke var plads nok. Der var så ikke andet for end at bakke tilbage. Det gik også udmærket i starten, men så skete det, at et højre hjul kom ud i rabatten, som bevirkede, at vi sad uhjælpelig fast. Efter flere forsøg på at komme fri, blev der sendt bud efter autohjælp. For at hjulet ikke skulle synke yderligere i, forlod vi bussen. Der kom en regnbyge, mens vi ventede på hjælp. En anden af Søren Ryges naboer kom kørende ned til os, og inviterede os til at komme op i deres lade, som var indrettet som gildesal. Vi blev budt velkommen, og blev også budt på blommer. Det trak ud med autohjælpen, så vi fik lov til at låne deres gasgrill. Fruen ville gerne køre til Kolind, så vi kunne købe pølser med tilbehør. Vi fik et godt måltid der, og var meget taknemmelige over, at de to unge mennesker ville åbne deres ejendom for os. Med 2½ times forsinkelse gik turen hjem.

Vi håber, at alle deltagere føler, at det har været en vellykket tur, selvom det gav nogle problemer med indkvarteringen.

Ingrid Eriksson

Besøg på ”Holtegaard”

Vi var 18 medlemmer, der fik en dejlig naturoplevelse set fra hestevogne.

Vi samledes kl. 13.00, hvorefter turen gik ud i naturen gennem vognporten, hvor vognene med hver ”to hesteskraft” i dejligt vejr førte os stille og roligt gennem det smukke østvendsysselske landskab, kyndigt ”styret” af et par erfarne kuske, hvoraf den ene var Lone.

Lørdag d. 5. august besøgte vi Lone og Frank på ”Holtegaard” ved Hjallerup.Med på den forreste vogn var Bjarno, tidligere lærer og rektor på Dronninglund Gymnasium, der havde sat sig for, at når han gik på pension, så ville han udelukkende tale sit ”nationalsprog” - vendelbomål, og det gjorde han, og det var med megen lune. Han fortalte en masse egnshistorie , li´som vi kom frem til, om diverse mennesker, der havde haft deres gang på egnen.

Hver egn har eller har haft deres - om ikke originaler – så i hvert fald originelle personer. Men det vil blive en længere historie, hvis den sku´ gentages her, men det kan anbefales andre, der ikke har oplevet turen, at opleve den.

Turen foregik i to hestevogne, og det er jo en lidt gammeldags transportform, og hvis nogen undrer sig over, hvordan man kunne høre Bjarno i den bagerste vogn, når han sad og fortalte i den forreste, så var det altså fordi, vognene var moderniseret lidt, - nemlig med højtaleranlæg, og det virkede, selv om vinden drillede mikrofonerne lidt, når vi ikke var i læside.

Turen varede 2 timer og gik bl. a. gennem et meget stort areal beplantet med titusindvis af juletræer. Vi kørte ad asfaltveje, grusveje, markveje og på marker, hvor vi også passerede store arealer, hvor der i sin tid var gravet grus til motorvejen, men som nu var jævnet ud og tilsået.

Før turen tilbage til ”Holtegaard”, gjorde vi holdt ved LaVendelgård, hvor ejeren, foruden at vise butikken med egne lavendelprodukter frem, også fortalte om lavendeldyrkning.

Ved hjemkomsten blev der serveret kaffe og kage. Lone fortalte lidt om ”Holtegaard´s” nuværende drift. Der blev fortalt et par historier, og som sædvanligt sunget et par sange, inden formanden takkede af for en fin eftermiddag.

På vores hjemmeside, kan der findes en del billeder fra turen.

Eigil Jensen

Café – eftermiddag i Saltum

Søndag d. 15. januar 2017

I skarp konkurrence med nytårsfester på både Brønderslev idrætshøjskole og Brønderslev gymnasium lykkedes det alligevel Vendsyssel-Gildet (Foreningen til bevarelse af vendelbomålet) at samle ca. 80 deltagere til søndagscafé i Saltum sognegård.

Om det så var det gode vintervejr eller det nye tiltag i foreningen, der lokkede så mange trofaste, men også nye medlemmer af huse, skal være usagt, men en stor glæde for foreningen var det, at så mange havde lyst til at være en del af et arrangement, hvor vendelbomålet i ord og toner var i højsædet.

Som underholdere havde vi allieret os med egne medlemmer: Kjeld Jensen, Brønderslev, Brian Christensen, Em, Søren A. Larsen, Vidstrup og Eigil Jensen, Hjørring, der alle mestrer vendelbomålet, som kom til udtryk i oplæsning og recitation af egne digte samt parabler af lokale forfattere og digtere.

Som akkompagnatør af fællessangene, der vekslede med recitation, havde vi Jørgen Dahl, Hjørring, der mestrede både klaver og harmonika. De valgte sange blev sunget fra foreningens egen sangbog, der indeholder sange af lokale kunstnere og komponister.

Ingen café uden et lækkert kagebord og en smuk opdækning, som var lagt i hænderne på Inger Ibsen, Saltum.

Efter nogle timers hyggeligt samvær med ovennævnte indslag sluttede den velbesøgte eftermiddag med afsyngelse af : Skuld gammel wenskab rent forgo, inden den store forsamling blev sendt hjem med en tak for fremmødet og håbet om et snarligt gensyn ved foreningens mange programsatte aktiviteter.